MEER VRIJHEID IN ONDERWIJS

Vrijdag de 13e kregen alle leerlingen en studenten te horen dat de scholen zouden sluiten.
Onverwachts vakantie… en niet zomaar ‘vakantie’… maar een vakantie van stilte en rust..
En dit lijkt onze jongeren wel goed te doen. Onze huidige maatschappij had dringend nood aan rust maar ook ons onderwijssysteem heeft hier nood aan!
Hopelijk mag dit ook het begin zijn van een nieuwe start, een nieuw onderwijssysteem…
Structuur en regelmaat is belangrijk en een goeie basis zeker ook!

Maar waarom niet meer focus op talentontwikkeling?                                               

Laat de jongere kinderen meer spelend leren, laat hen op ontdekking gaan en ze zullen veel sneller de leerstof oppikken en vooral onthouden.
Laat bij de oudere leerlingen veel meer ruimte voor creatieve talenten en sport, naast taal en rekenen. Geef de leerkracht de mogelijkheid om telkens te kijken naar de individuele mogelijkheden en daarop het aanbod af te stemmen.
Een goeie basis is belangrijk maar laat kinderen hun kwaliteiten ontdekken en daarop verder werken. Wanneer ze hun kwaliteiten en talenten ontdekken, zal ook hun interesse en leergierigheid groeien.

Minder toetsen en examens

Op alle vlakken kan ons Belgisch onderwijssysteem veel leren van de Scandinavische landen. Ook op vlak van toetsen en examens. In Finland bijvoorbeeld kennen ze geen toetscultuur. Daar is men van mening dat leerlingen verschillende kwaliteiten hebben die je niet met gestandaardiseerde toetsen en examens kan beoordelen. De leraren ontwikkelen er zelf opdrachten en de leerlingen krijgen dan de nodige feedback. Dit zorgt ervoor dat de leerlingen geen stress en druk ervaren maar hun eigen creativiteit en initiatief kunnen tonen.
Maar hier in ons Belgenlandje krijgen leerlingen al vanaf het 1e leerjaar toetsen en hoe ouder ze worden hoe meer toetsen… Na 8 uren concentratie in school mogen ze na schooltijd zich nog concentreren op de leerstof. Hoeveel vrije tijd (en bewegingstijd) blijft nog over?
Waarom niet meer open-boek examens waar duidelijker wordt of de leerlingen de leerstof begrijpen. Of vervang het laatste jaar door een ervaringsjaar waar ze de kans krijgen om 1 jaar te reizen en aan te tonen dat ze zelfstandig kunnen zijn en op deze manier ook hun leerdoelen kunnen aantonen.
Want iedereen weet, ervaring is de beste leerschool!

Minder lesuren
Onder het motto “less is more”…
Minder lesuren geeft de leerkrachten meer ruimte om zelf lessen te ontwikkelen die inhoudelijk kwalitatiever zijn en beter aansluiten op het één-op-één leren. Als de opdrachten afgestemd worden op de individuele leerlingen die meestal in kleine groepjes werken, wordt op deze manier gedifferentieerd. Zo kan het ook vermeden worden dat onze jongeren op vroege leeftijd al te maken krijgen met de keuzestress om de studierichting te moeten kiezen die bepalend is voor hun toekomst.
En minder les en meer bewegen zal ook zorgen voor veel betere concentratie.
Laat onze kinderen terug kind zijn!

 

Liefs,
Joke